nordicsecure.se

logo-color

Allmänna villkor

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana tjänster som Abonnent från tid till annan beställer och som tillhandahålls av varumärketNordic Secure som går under företagsnamn Chronia AB med organisationsnummer 559209–5615. Nedan kallat (NSC). Abonnent har möjlighet att nyttja tjänsten i den omfattning som följer av abonnemangsavtalet.

 

1. Våra förpliktelser

Vi öppnar ett abonnemang åt dig där vi erbjuder dig de tjänster som framgår ur abonnemangsavtalet.

2.Abonnemangsavtalet

Abonnents rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör del av abonnemangsavtalet. Abonnent skall bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet, eller muntligen acceptera avtalet genom en ljudinspelning, som tillhandahålls av NSC genom återförsäljare, partners eller av NSC direkt. Abonnent är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet och dessa allmänna villkor. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är behörig härtill har denna personligt betalningsansvar. Abonnemangsavtal anses ingånget när NSC godkänt Abonnents beställning, som skall ha upprättats på formulär eller ljudinspelning tillhandahållet av NSC. Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangsavtalet inklusive dessa allmänna villkor samt vid var tid gällande prislista. Abonnent är skyldig att underrätta NSC om varje förändring av angiven adress. Abonnent anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter avsändande per post skett till den adress Abonnent har uppgett. Abonnent svarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor.

3. Förlängning av abonnemangsavtal

NSC förbinder sig att meddela abonnent per brev eller e-post senast två (2) månader innan bindningstid löper ut att abonnemangsavtal automatiskt förlängsmed ett (1) år om inte Abonnent säger upp avtalet senast en (1) månad innan abonnemangsavtal löper ut. Se punkt 14 för regler kring uppsägning.

NSC förbinder sig att vid automatisk förlängning senast två (2) månader innan bindningstid löpt ut informera abonnent om:
– avtalstyp
– bindningstid
– uppsägningstid
– pris


4.Abonnentuppgifter

NSC avser att behandla uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer m.m. beträffande Abonnent för – nummerupplysningsändamål, innebärande bl.a. att uppgifterna kan lämnas ut till företag som bedriver nummerupplysning. – registervård, innebärande bl.a. att uppgifter kan inhämtas genom samkörning med andra register. – om nödvändigt lämna ut uppgifter till NSCs samarbetspartners. – marknadsföring, innebärande bl.a. att information och erbjudanden om varor och tjänster automatiskt skickas till Abonnent. För detta ändamål kan uppgifter om Abonnent också komma att lämnas till andra företag som bedöms kunna erbjuda varor och tjänster av intresse för Abonnent. Abonnent kan när som helst under överenskommen avtalsperiod återkalla sitt samtycke om utlämnande av uppgifter genom att kontakta NSC kundtjänst i enlighet med NSC integritetspolicy.

5.Överlåtelse

Abonnent får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat NCSs skriftliga godkännande därtill. Överlåtelsen skall ske skriftligen och undertecknas av den som innehar abonnemanget och den som skall överta det och överlåtelsen genomförs när NCS fått del av denna skriftliga bekräftelse. Ny abonnemangstagare ansvarar fullt ut för samtliga betalningsförpliktelser avseende abonnemanget, oavsett när i tiden dessa uppstod. Innan NCS godkänner avtalet utförs en kreditupplysning på tillträdande Abonnent.

6.Abonnents betalningsansvar

Abonnent äger ej rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter. NSC har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor på 49kr.

7.Betalning

Abonnent skall betala ersättning förabonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges i fakturan. Betalning skall göras i svensk valuta till i fakturan angivet bank- eller postgirokonto. Betalningen anses fullgjord när pengarna kommit in på kontot. Sker betalningen på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, skall fakturanumret anges. Sker inte detta anses betalningen fullgjord när NSC haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan. Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift och ersättning för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag. NSC har även vid sådant dröjsmål rätt att säga upp abonnemang med omedelbar verkan samt slutfakturera Abonnent. Invändning mot faktura skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Har Abonnent inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall NSC medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp skall dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnent slutligen skall betala. Dröjer Abonnent med betalning, har NSC rätt att stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemang till dess att full betalning erlagts. Vid upprepade dröjsmål har NSC rätt att omedelbart stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemanget till dess att full betalning erlagts. NSC äger dessutom rätten att fakturera samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för alla abonnemang och eller åtaganden som Abonnent har registrerade hos NSC i de fall NSC har aviserat om detta och dröjsmål med betalningen är väsentligt. Abonnent äger ej rätt till reducering av avgifter pga avstängt abonnemang. Abonnemangsavgifter faktureras i efterskott. Abonnent är alltid betalningsansvarig från den dagen abonnemanget registreras. Samtliga nämnda avgifter, både i avtal och villkor, är angivna inklusive mervärdesskatt. Förfallodatum för Fakturafordran inträffar senast 30 dagar efter fakturadatum, dröjsmålsränta understiger inte ränta enligt lag, samt att påminnelseavgift mot privatkund är fastställd till 69.00 kr. Inkassokrav avgifter utgår enligt svensk lag samt förenlig med god inkassosed. Eventuell återbetalning av avgift eller annan utbetalning till Abonnent sker i första hand genom avräkning mot kommande eller utställd faktura och i andra hand genom utbetalning till Abonnent.

8. Meddelanden

Du kan få meddelanden och handlingar från NSC via SMS, e-post eller brev. Vi använder då de kontaktuppgifter som du uppgett till oss. Det är därför viktigt att du genast meddelar NSC i det fall att du byter kontaktuppgifter.

9. Force Majeure

Part är befriad från skadestånd och andra påföljder, om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter utom parts kontroll, vilka part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit och eller övervunnit, och som Inte orsakats genom parts vårdslöshet. Såsom befriande oanständighet anses bl.a. upplopp, strejk, sabotage, skadegörelse, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrof, myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, avbrott i elförsörjning.

10.Avtalsperiod & Uppsägning

Abonnent äger rätt att när som helst säga upp abonnemanget med iakttagande av trettio (30) dagars uppsägningstid såvida inte annat avtalats. Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt Abonnent anger, bryts avtalet i förtid blir Abonnent debiterad för resterande bindningstid, även kallat slutfaktura. NSC tar ej hänsyn till eventuellt skifte av abonnemangsform enligt punkt 4 vid avslut av abonnemang i förtid. I sådant fall debiteras Abonnent angiven fast månadsavgift i abonnemangsavtalet för resterande bindningstid, ej aktuell fast avgift vid uppsägningen. Stängs abonnemanget enligt punkt 13 äger NSC rätt att säga upp abonnemanget till omedelbart upphörande. Om abonnemanget skall gälla för viss minimitid, kan Abonnent tidigast säga upp abonnemanget tidigast trettio

(30) dagar innan utgången av den särskilda avtalsperioden. Om NSC säger upp gå grund av Abonnents brott mot villkoren under den särskilda bindningstiden debiteras resterande månadsavgifter för uppsägning. Uppsägning skall ske muntligen eller skriftligen av Abonnent.

11.Ångerrätt

Privatperson

Abonnenten har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter signeringsdatum. Vill abonnenten utöva ångerrätten ska Abonnenten till NSC skicka ett klart och tydligt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Abonnenten kan använda ångerblanketten som finnes på konsumentverkets hemsida på följande länk:
https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf

 För att Abonnenten ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det med att Abonnenten sänder in sitt meddelande kring ångerrätt innan ångerfristen gått ut.

Ångerblankett eller meddelande kring ångerrätt kan skickas till kundservice@nordicsecure.se eller:
Chronia AB
Stora Åvägen 21
436 24
Askim

Enskild näringsidkare

Som enskild näringsidkare har Abonnenten rätt att ångra sin beställning inom 14 dagar. Ångerfristen påbörjas vid beställningsdatum. Detta kan göras muntligen till NSC kundcentereller via mail på kundservice@nordicsecure.se Det går också att skicka brev till i avtalet angiven postadress. NSC rekommenderar att nyttjande om ångerrätt meddelas skriftligen via mail eller brev med sparad kopia.

Abonnenten ansvarar enligt lag för att själv kunna styrka sin bekräftelse om ånger vid eventuell tvist.

 

Övriga företagsformer

Vid övriga företagsformer, såsom Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag eller annan övrig företagsform förutom enskild näringsidkare, är ångerrätten ej tillämplig. Detta innebär att eventuell önskan om ånger inte är möjlig efter ingånget avtal.

 

12.Tvist

Tvist i anledning av detta avtal skall slutgiltigt avgöras av allmän domstol. Svensk lag är tillämplig.

13. Avtalets giltighet

Skulle delar av avtalet finnas ogiltigt gäller resterande avtal enligt överenskommelse.